Firmy ubezpieczeniowe zaniżają odszkodowania powypadkowe
Większość towarzystw ubezpieczeniowych, ktore po wypadkach za granica (np. w Niemczech, Austrii czy Szwajcarii) sa zobowiazane wyplacic osobie poszkodowanej odszkodowanie za wypadek drogowy zazwyczaj staraja sie zanizyc je mozliwie jak najbardziej i wypłacić jak najmniejszą kwotę należnego zadośćuczynienia. Rzeczoznawcy samochodowi dzialajacy na zlecenie firm ubezpieczeniowych i zakladow ubezpieczen z reguły co roku wykonuja na zyczenie ubezpieczyciela wiele zanizonych opinii technicznych, ktore dotycza szkod powypadkowych i sa postawa wyplaty naleznego odszkodowania. Dzieki temu towarzystwa ubezpieczeniowe oszczedzaja kazdego roku setki tysiecy zlotych lub euro, ktore otrzymac powinny osoby poszkodowane, ktore ucierpialy w niezawinionych przez siebie wypadkach komunikacyjnych i poniosly straty materialne.
Ubezpieczyciele powinni obliczać należne odszkodowanie na podstawie cen nowych części
Rzecznik ubezpieczonych w Polsce poinformował, że w ciągu ostatnich kilku lat zakłady ubezpieczeniowe wyjątkowo często zaniżały wypłacane kierowcom odszkodowania (nawet o 2 mld złotych rocznie). Jak wynika z przeprowadzonych analiz, ubezpieczyciele zamiast zwracać poszkodowanym po wypadkach drogowych w kraju i za granica pieniądze za nowe części, pomniejszały ich wypłatę nawet o 70 %. Towarzystwa ubezpieczeniowe swoje postępowanie tłumacza od lat tak, że ich działanie pokierowane jest faktem, ze części w samochodach, które uległy wypadkom – np. za granica – się zużywają.
Innego zdania był jednak polski Sąd Najwyższy, do którego w tej sprawie zwrócił się rzecznik ubezpieczonych. Ogłoszony wyrok jasno informuje, ze ubezpieczyciele muszą obliczać należne dla osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych odszkodowanie na podstawie cen części nowych i nie mogą uwzględniać amortyzacji. Ponadto jedna z uchwał sadu potwierdza, że na żądanie poszkodowanego zakład ubezpieczeń obowiązany jest wypłacić po wypadku samochodowym odszkodowanie, ktore obejmuje wszystkie celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego w wypadku auta.