Jak dobrze kupić samochód używany?
Pomoc rzeczoznawcy samochodowego
Nabycie samochodu, zwłaszcza używanego nie należy do prostych zakupów. Aktualna sytuacja na rynku samochodów wtórnych sprawia, że podaż jest znacznie wyższa niż popyt.
Handlowcy, którzy na co dzień zajmują się sprzedażą używanych samochodów do perfekcji opanowali sposoby i socjotechniki mające skłonić kupującego do jak najszybszego nabycia samochodu.
Fałszowanie dokumentacji serwisowej, podkręcanie licznika, ukrywanie wypadkowej przeszłości to najczęstsze przykłady prób oszukania potencjalnych nabywców przez nieuczciwych sprzedawców. Na wartość rynkową pojazdu wpływa wiele czynników. Jednym z ważniejszych jest jego bezwypadkowa historia. Zanim dokonamy zakupu samochodu, mamy pełne prawo dokładnie go obejrzeć oraz sprawdzić funkcjonowanie poszczególnych jego podzespołów. Możemy również umówić się na wizytę w autoryzowanym serwisie danej marki w celu wykonania tzw. ,, przeglądu przedsprzedażowego”, gdzie według określonego przez producenta schematu sprawdzony zostanie potencjalnie nabywany samochód. Tam również zostanie przeprowadzona diagnostyka komputerowa w celu wykrycia błędów i sprawdzenia ewentualnych wad.
Oględziny najlepiej zacząć od nadwozia i sprawdzenia spasowania elementów i szczelin pomiędzy nimi. Na lakierze szukamy wszelkich rys, wgłębień i odprysków. O przeszłości auta dużo są w stanie powiedzieć również szyby oraz reflektory. O przeprowadzonej naprawie świadczą ślady odkręcania i lakieru na podkładkach, śrubach oraz uszczelkach. W miejscach trudno dostępnych po demontażu elementu widać ślady po szlifowaniu szpachli lub polerowaniu lakieru. Dowodem wypadkowej przeszłości może być również niefachowe uszczelnienie połączeń elementów np. w komorze bagażnika. Koniecznie należy sprawdzićokolice progów, słupków, zawiasów oraz drzwi, gdyż naprawy w tych miejscach mogą świadczyć o niebezpiecznych zderzeniach bocznych oraz dachowaniu.
Tylko dokumentacja wszelkich napraw i regularne dokonywanie przeglądów samochodu daje przyszłemu właścicielowi rzetelny obraz dotychczasowej historii auta. Autoryzowane serwisy samochodowe dokonują takich wpisów w książce serwisowej dzięki potencjalny nabywca pojazdu nie musi dokonywać szczegółowej analizy grubości lakieru i stanu karoserii. A co kiedy pojazd nie został kupiony u dealera w Polsce i nie ma prowadzonej w kraju książki serwisowej, wtedy przebieg oraz przekazywane informacje o przeglądach należy taktować z należytym dystansem. Książka serwisowa jedynie w pewnym stopniu potwierdza przeszłość samochodu, ale pamiętać należy iż zakup ,,nieuzupełnionej” książki nie stanowi większego problemu na portalach internatowych. Następnie pozostaje kwestia wyrobienia odpowiednich pieczątek i sfabrykowania podpisów. Samochód z książką serwisową jest więc bardziej wiarygodny a co za tym idzie droższy.
Kupujący panicznie boją się aut z większym przebiegiem, dlatego też duża część sprowadzonych samochodów ma liczniku poniżej magicznych 200 tysięcy. Jeżeli przyjąć, że średnio samochodem przejeżdża się około 20- 30 tysięcy kilometrów do sprawy przebiegu należy podchodzić zdroworozsądkowo.
Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby samodzielnie podjąć decyzję o zakupie używanego pojazdu możemy skorzystać z pomocy rzeczoznawcy samochodowego. Ich wiedza merytoryczna za zakresu techniki samochodowej, wieloletnie doświadczenie oraz nowoczesny sprzęt pomiarowy pozwolą dokonać prawidłowego wyboru i udanego zakupu.