Problem cofniętych stanów liczników samochodowych
Ryzyko z tym związane
Często spotykamy się z problemem oceny wiarygodności wskazań drogomierza samochodu. Ponieważ przebieg pojazdu ma duży wpływ na jego wartość rynkową, wskazania liczników są często korygowane (zaniżane) przez nieuczciwych sprzedawców. Zdarzają się też przypadki fałszowania dokumentacji – książek serwisowych mających na celu uwiarygodnienie skorygowanych wskazań drogomierzy. W Polsce zjawisko korygowania wskazań liczników jest szczególnie nagminne wśród pojazdów sprowadzanych z zagranicy. W przypadku niektórych marek istnieje możliwość zweryfikowania historii i przebiegu pojazdu na podstawie informacji zapisanych w bazach danych producentów. Nie zawsze jednak informacje takie są udostępniane potencjalnemu nabywcy. Zdarzają się również przypadki korygowania – zwiększania wskazań licznika drogomierza, zwykle w celu zaniżenia wartości celnej pojazdu importowanego lub wartości pojazdu nabywanego przez użytkownika od na przykład leasingodawcy.
Efektem takich manipulacji jest to, że wskazania liczników drogomierzy nie są wiarygodne. Ponieważ wiele czynności obsługowych pojazdów jest uzależnionych od przebiegu pojazdu i powinny być one wykonane cyklicznie po przejechaniu określonej liczby kilometrów, manipulacja wskazań drogomierza zakłóca cykl tych czynności. Największe zagrożenie kosztownymi konsekwencjami takiego stanu rzeczy stanowi nie wykonanie na czas wymiany elementów napędu rozrządu (paski, rolki). Uszkodzenie elementów napędu rozrządu powoduje zwykle zniszczenie silnika w zakresie wymagającym jego wymiany w całości. Nie mniej ważne czynności to wymiana oleju, zwłaszcza w przypadku automatycznych skrzyń biegów. Nabywca samochodu używanego, nie mając wiarygodnych informacji dotyczących przebiegu i historii obsługi pojazdu, o ile zdaje sobie sprawę z wagi problemów z tego faktu wynikających, stoi przed dylematem, czy ponieść dodatkowe koszty wykonując zapobiegawczo pewne czynności obsługowe czy też podjąć ryzyko nieprzewidzianych awarii i dodatkowych kosztów ewentualnych napraw.
Zastanawiającym jest fakt, że większość producentów pojazdów wydaje się nie dbać o należyte i skuteczne zabezpieczenie wskazań liczników drogomierzy. W przypadku większości współczesnych pojazdów korekta wskazań licznika drogomierza nie stanowi dla wyspecjalizowanych podmiotów większego problemu. Szeroka oferta usług tego typu dostępna choćby na polskich stronach internetowych jest tego najlepszym dowodem. Dowodzi to również tego, że zjawisko korygowania wskazań liczników drogomierza nie jest w naszym kraju postrzegane jako akt fałszerstwa a przecież w większości przypadków tym właśnie jest. Prawo w Polsce bowiem nie zabrania korygowania wskazań licznika drogomierza samochodu. Aby więc móc ukarać nieuczciwego sprzedawcę, który dokonał tego typu fałszerstwa, należy udowodnić celowy zamiar oszustwa, a to już jest dużo trudniejsze.
W wielu krajach funkcjonują ogólnodostępne bazy danych umożliwiające weryfikację historii i przebiegu pojazdów takie jak Carfax, Autocheck czy Car-Pass. W Polsce przyjdzie nam jednak na tego typu rozwiązanie jeszcze długo poczekać.
Rzeczoznawca MOTOEXPERT
Dariusz Sobania