Likwidacja szkody powypadkowej

Likwidacja szkody powypadkowej

Szkoda komunikacyjna – Postępowanie likwidacyjne



Krok nr 1

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej

Szkodę komunikacyjną powstałą w wyniku zdarzenia drogowego powinno się zgłosić w zakładzie ubezpieczeniowym możliwe jak najszybciej po wypadku lub kolizji samochodowej. Termin zgłaszania szkód jest zazwyczaj określony w OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) i jego przekroczenie może skutkować decyzją odmowną co do wypłaty odszkodowania, jaką może wydać towarzystwo ubezpieczeniowe.

Krok nr 2

Udowodnienie powstałej szkody komunikacyjnej

Jeśli dokonujemy zgłoszenia szkody wnosząc roszczenie odszkodowawcze powinniśmy pamiętać o tym, by przedstawić wszelkie dowody dotyczące zarówno okoliczności powstania, jak i zakresu, rozmiaru i wysokości powstałej szkody. Każdy fakt i szczegół, jaki podajemy przy zgłoszeniu szkody komunikacyjnej powinien być przez nas odpowiednio udokumentowany. Ważnym elementem jest w tym przypadku opinia techniczna sporządzona i wydana przez rzeczoznawcę samochodowego.

Krok nr 3

Termin wypłaty odszkodowania powypadkowego

Zakłady ubezpieczeniowe mają zwykle określony termin do zakończenia postępowania i wypłaty odszkodowania (lub odmowy jego wypłaty). Jest on wskazywany w OWU i najczęściej wynosi 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego (lub uprawnionego) zawiadomienia o szkodzie.  30 dni to termin nie tylko na wydanie decyzji o wypłacie, ale również wypłatę samego odszkodowania.

Krok nr 4

Postępowanie likwidacyjne

Na każdym etapie trwania postępowania likwidacyjnego osoba poszkodowana i dochodząca odszkodowania ma prawo wglądu do akt sprawy. W przypadku, gdy poszkodowany nie zgadza się np. z kosztorysem i wyceną szkody dokonanym przez ubezpieczyciela, może powołać kontropinię innego, niezależnego rzeczoznawcy. W takiej sytuacji poszkodowany robi to jednak na własne ryzyko i swój koszt, ponieważ towarzystwo ubezpieczeniowe nie ma obowiązku takiej opinii uwzględnić, ani pokryć jej kosztu.

Krok  nr 5

Wypłata odszkodowania powypadkowego

Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma obowiązek w określonym terminie zakończyć postępowanie likwidacyjne i dokonać wypłaty odszkodowania. Stanowisko oraz decyzje ubezpieczyciela powinny zostać wydane na piśmie i zawierać pouczenie o przysługującej, ewentualnej drodze odwoławczej. Jeżeli osoba poszkodowana nie zgadza się z ustaleniami i wnioskami zakładu ubezpieczeniowego zawartymi w wydanej decyzji, powinna (choć nie ma takiego obowiązku), przed wstąpieniem na drogę postępowania sądowego, skorzystać z możliwości odwołania się do jednostki nadrzędnej.