Roszczenia z tytułu wartości pojazdu uszkodzonego w wypadku

Roszczenia z tytułu wartości pojazdu uszkodzonego w wypadku

Szkoda całkowita po wypadku w Niemczech

Wypadki samochodowe na terenie Niemiec zdarzają się coraz częściej, co spowodowane jest większym przemieszczaniem się ludności po terenie Europy. Obywatele różnych państw decydują się na podróże autem w rożnych celach życiowych. Szkody komunikacyjne z udziałem obywateli poszczególnych krajów to zjawisko powszechne, do którego przywykli przedstawiciele placówek zajmujących się likwidacją szkód komunikacyjnych.

Kolizje na drodze ściśle związane są ze szkodami, z którymi muszą się zmierzyć zarówno uczestnicy jak i towarzystwa ubezpieczeniowe. Szczególną uwagi szkodą jest szkoda całkowita, która jak sama nazwa wskazuje dyskwalifikuje podjęcie naprawy auta. Zazwyczaj tego rodzaju samochody nadają się tylko do zezłomowania, ponieważ koszty naprawy przewyższają wartość pojazdu.

Prawo niemieckie w inny sposób podchodzi do odszkodowania w przypadku szkody całkowitej pojazdu. Mianowicie zezwala ono na naprawę pojazdu. Są jednak określone warunki, które należy spełniać. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które mają sentymentalne podejście do swojego pojazdu. Trzeba jednak przemyśleć to, czy naprawa okaże się skuteczna i czy auto będzie sprawne przez kolejne lata.

Odszkodowanie za szkodę całkowitą

Polak, który doznał szkody całkowitej w wypadku na terenie Niemiec posiada roszczenie w stosunku do sprawcy o odszkodowanie w wysokości, która umożliwi zakup podobnego jakościowo auta. Wartość auta powinna być maksymalnie zbliżona do wartości pojazdu, którego można zakupić w obszarze zamieszkiwanym przez poszkodowanego u dilera samochodowego bądź profesjonalnego sprzedawcy.

Rzeczoznawcy podejmując się wyceny wartości samochodu, który został dotknięty szkodą całkowitą biorą pod uwagę między innymi rok produkcji pojazdu, ilość właścicieli, stopień zadbania, autentyczny przebieg samochodu. Ponadto bardzo znaczące są również naprawy auta, które były wykonane we wcześniejszych latach, czy posiadał on dodatkowe wyposażenie lub czy sposób wykorzystywania. Z pewnością inaczej będzie ocenianie auto, które było mocno eksploatowane, ponieważ było wykorzystywane w celach zarobkowych a całkiem inaczej auto rodzinne. Wszystkie te kwestie wpływają na wysokość wypłaty odszkodowania w przypadku szkody całkowitej.

Ze względu na to, iż brany jest pod uwagę region i panująca w nim sytuacja na rynku samochodów zamieszkiwania poszkodowanego, pojawia się pewnego rodzaju problem. Rzeczoznawcy niemieccy najczęściej nie posiadają informacji na temat tego, jakie samochody oferowane są w poszczególnych obszarach polski. Wobec tego opinie rzeczoznawców są sporządzone na podstawie doświadczeń niemieckich landów, które niekoniecznie pokrywają się z polskimi realiami.

Niemieckie prawo daje możliwość poszkodowanemu naprawienia auta po szkodzie całkowitej. Jest jednak jedno ograniczenie, które trzeba bezwzględnie przestrzegać. Mianowicie kosztorys naprawy samochodu nie może wynosić więcej, niż 130% wartości pojazdu.