Jak likwidować szkodę drogową : bezgotówkowo czy gotówkowo?
Najczęściej praktykowanymi sposobami likwidacji szkody są obecnie dwa sposoby rozliczeń dotyczących szkód powstałych na samochodzie: 1) gotówkowy, bardzo popularny wśród polskich kierowców lub 2) bezgotówkowy, wybierany średnio przez co szóstego poszkodowanego.
Gotówkowa likwidacja szkody komunikacyjnej w skrócie polega na tym, że właściciel uszkodzonego auta rozlicza się z ubezpieczycielem w formie gotówkowej. Oznacza to, że poszkodowany na podstawie sporządzonego kosztorysu lub opinii technicznej otrzymuje pieniądze na własne konto i dokonuje likwidacji szkody (tj. naprawy auta) we własnym zakresie.
W ramach rozliczenia bezgotówkowego poszkodowany natomiast nie otrzymuje pieniędzy na własne konto, a jedynie wskazuje ubezpieczycielowi warsztat samochodowy, który dokona naprawy auta i którego koszty winny zostać pokryte przez ubezpieczyciela. Bezgotówkowa forma rozliczenia szkody komunikacyjnej jest wybierana jednak głównie przez klientów, którzy zamierzają dokonać naprawy swojego auta w profesjonalnym warsztacie samochodowym (np. w ASO) w oparciu o nowe części zamienne.
Jeśli chodzi o wybór warsztatu naprawczego w ramach bezgotówkowej formy likwidacji szkody należy pamiętać, że decyzja odnośnie wyboru zakładu naprawczego, w którym ma być dokonana naprawa pojazdu, leży wyłącznie w gestii klienta. Ubezpieczyciel nie powinien z kolei kwestionować tej decyzji.
Należy również pamiętać o tym, że w przypadku szkód Autocasco (AC) zakłady ubezpieczeniowe mogą uzależniać zwrot kosztów naprawy od rodzaju wykupionej polisy ubezpieczenia. Bardzo często w podstawowym czyli z reguły najtańszym ubezpieczeniu Casco/AC ubezpieczyciel prawdopodobnie uwzględni amortyzację części, a do tego zwróci poszkodowanemu koszty naprawy pojazdu dokonanej wyłącznie w oparciu o zamienniki.
Naprawa powypadkowego pojazdu w oparciu o części oryginalne (jakie najczęściej są życzeniem poszkodowanych), nieuwzględniająca amortyzacji, dokonana może być często tylko w przypadku wykupienia przez właściciela pojazdu pełnej, a tym samym najdroższej polisy ubezpieczenia AC.