Czy warto kupić samochód używany z instalacją LPG?
Niestabilna sytuacja polityczna w krajach posiadających złoża zasoby ropy naftowej prowadzi do tego, że ceny tego surowca nie da się do końca ustalić. Zauważalny w ostatnim czasie na stacjach CPN znaczący wzrost cen paliw, benzyny jak i oleju napędowego, sprawia, iż wielu użytkowników samochodów chcących ograniczyć swoje wydatki rozważa możliwość zakupu samochodu z instalacją LPG, lub jej zamontowanie. Używany samochód ma prawo do awarii i usterek, a instalacja gazowa proces ten przyspiesza. Tylko w teorii praca na gazie nie ma negatywnego wpływu na trwałość silnika. W samochodach, które jeździły z zamontowaną instalacją LPG szybciej dochodzi do korozji układu wydechowego i problemów z układem chłodzenia. W takim przypadku trzeba mieć na uwadze nie tylko naprawę instalacji, ale i remont silnika.
W przypadku każdej instalacji gazowej zwiększa się ryzyko przegrzania silnika. Wiąże się to ze stanem elementów gumowych, używanych do wykonania instalacji LPG. Po niewielkich przebiegach zauważyć można nieszczelności. W efekcie uszkodzeniu może ulec uszczelka pod głowicą lub zawory. Usterki grożą również parownikowi, elektrozaworom czy listwie wtryskowej. Praca instalacji LPG oznacza również szybsze zużywanie się niektórych elementów. Należą do nich między innymi cewki i świece zapłonowe, a także przewody zapłonowe. Samochody używane z zamontowaną instalacją gazową cechuje większy przebieg i większe eksploatacyjne zużycie. Dlatego warto wziąć pod uwagę zakup technicznie sprawnego i zadbanego egzemplarza i zlecenie zamontowania nowej instalacji LPG.
Dobrym rozwiązaniem jest zakup prostego technicznie auta i zamontowanie w nim niedrogiej instalacji podciśnieniowej. Samochód używany można kupić z już zamontowaną instalacją gazową lub też bez i zlecić samemu zamontowanie nowej. Plusem w pierwszym przypadku jest brak ponoszenia kosztów związanych z montażem instalacji LPG i dokonywania wpisów w dowodzie rejestracyjnym. Instalacja gazowa musi pasować do silnika. W autach używanych z końca lat 90-tych bardzo często występują instalacje podciśnieniowe drugiej generacji. Cechuje je ich dobra trwałość i niskie koszty naprawy. Montaż instalacji LPG w samochodach o nowoczesnych rozwiązanych konstrukcyjnych silnika wiąże się z wysokimi kosztami, gdyż jednostki te mają ,,wrażliwe” systemy diagnostyki silnika i czystości spalin. W tym przypadku sprawdzają się kosztowne sekwencyjne instalacje gazowe.
Kupując używany samochód z zamontowaną instalacją gazową należy zdawać sobie sprawę z kilku najważniejszych rzeczy:
1) ktoś montuje instalację gazową w samochodzie, aby dużo jeździć
2) instalacja gazowa wymaga okresowych przeglądów, a nie każdy kierowca je wykonuje
3) certyfikat na butlę ważny jest przez 10 lat, później należy go przedłużyć lub wymienić butlę
4) instalacja gazowa zużywa się
5) samochody, które od dłuższego czasu jeżdżą na LPG są o wiele bardziej wyeksploatowane niż pojazdy jeżdzące tylko na benzynie
W używanej przez jakiś czas instalacji wszystko jest ustawione i dograne. Oczywiście pod warunkiem, iż została prawidłowo zainstalowana. Należy też sprawdzić czy założona instalacja jest dedykowana pod dany model silnika i samochodu. Podsumowując stwierdzić należy, iż nie ma jednoznacznej odpowiedzi czy warto kupić używane auto na gaz. Odpowiedź na to pytanie nie jest tak oczywista i jednoznaczna, jak może się to wydawać, ponieważ wpływ na to ma wiele czynników. Nie można stwierdzić, że się to nie opłaca, nie można też stwierdzić, że się to zawsze opłaca. Opłaca się mieć sprawny pojazd z dobrze funkcjonującą instalacją LPG. W tym przypadku wybór należy wyłącznie do samego zainteresowanego.
Rzeczoznawca MOTOEXPERT
Tomasz Wyczarski